Monday, February 19, 2007

Σ-fyro(m) αδιάφορα... Το χρονικό ενός "λάθους"!

Σε μια ευρείας κυκλοφορίας πρωινή εφημερίδα συνέβη κάτι περίεργο την περασμένη εβδομάδα, κάτι που πέρασε στα ψιλά. Έκατσα και το έψαξα λιγάκι τις τελευταίες δύο μέρες και σας παραθέτω εδώ τα ευρήματα και μερικές σκόρπιες σκέψεις που μου προέκυψαν.

Την Τετάρτη 14 Φεβρουαρίου, η εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ φιλοξένησε στις σελίδες της (14/02/07 σελ. Β11) μια διαφήμιση στα αγγλικά που προσκαλούσε τους αναγνώστες να επενδύσουν στη "Μακεδονία". Invest in Macedonia ήταν ο κεντρικός τίτλος της διαφήμισης και δίπλα από τη σημαία και τον χάρτη της γείτονος υπήρχαν μια σειρά από δείκτες που καθορίζουν ένα εύφορο επενδυτικό περιβάλλον. Μακροοικονομική σταθερότητα, χαμηλοί φόροι, φορολογικές απαλλαγές ως κίνητρα, ελάχιστη γραφειοκρατία και Wi-Fi σε όλη τη χώρα ήταν λίγα από τα προτερήματα για τα οποία πληροφορούσε η καταχώρηση (ειδικά για το τελευταίο υπάρχουν σοβαρές αμφιβολίες... φίλοι από τα Σκόπια μου λένε ότι στην κεντρική συνοικία όπου διαμένουν δεν υπάρχει καθόλου σήμα).

Σύμφωνα με όσα διαφάνηκαν αργότερα, το τηλεφωνικό κέντρο της εφημερίδας δέχθηκε σειρά τηλεφωνημάτων από αναγνώστες (και μη) που παραπονούνταν για την εμφάνιση της συγκεκριμένης διαφήμισης. Ο λόγος νομίζω είναι προφανής, πρόκειται για πολίτες που ενοχλούνται στη θέα και μόνο της λέξης Μακεδονία, όταν αυτή χρησιμοποιείται για τον προσδιορισμό των Σκοπίων. Αξίζει να σημειώσω εδώ ότι στον υπόλοιπο κόσμο το ζήτημα του ονόματος δεν υπάρχει πλέον και ότι ακόμη και αν βρεθεί μια "κοινά αποδεκτή λύση" δεν νομίζω ότι θα αλλάξουν πολλά πράγματα. Καλώς ή κακώς ο Κ. Μητσοτάκης είχε δίκιο όταν είπε ότι κανείς δεν θα θυμάται το ζήτημα της ονομασίας μετά από δέκα χρόνια (και σπεύδω να εξηγήσω ότι τα 15 εκατομμύρια είναι "κανείς" μπροστά στα 6 δισεκατομμύρια αυτού του πλανήτη). Πίσω στο παρόν όμως.

Την επόμενη ημέρα ΤΟ ΒΗΜΑ επανήλθε με μια πρωτοσέλιδη απολογία που μόνο ερωτηματικά και γέλιο προκαλεί. Ο τίτλος της απολογίας ήταν το "ΛΑΘΟΣ". Σύμφωνα με το άρθρο η καταχώρηση για τις επενδύσεις στη "Μακεδονία" ήταν παραπλανητική παρά το γεγονός ότι υπήρχε "σαφής επισήμανση ότι πρόκειται για Ξένη Δημοσίευση"! Κατόπιν ΤΟ ΒΗΜΑ εξέφρασε τη λύπη του για τους αναγνώστες του που ενοχλήθηκαν (αυτοί που τηλεφώνησαν... ζήτησαν συγνώμη και εγγράφως) και ενημέρωσε το αναγνωστικό κοινό ότι "η διεύθυνση της εφημερίδας έδωσε οδηγίες στο αρμόδιο Εμπορικό Τμήμα να μην επαναληφθεί τέτοια διαφήμιση".

Για μισό λεπτό! Πώς γίνεται να είναι μια διαφήμιση παραπλανητική όταν συνοδεύεται από την ένδειξη "Ξένη Δημοσίευση"; Και πώς μπορεί να παραπλανηθεί κάποιος σε αυτή την περίπτωση όταν καμία άλλη διαφήμιση δεν φέρει τέτοια ένδειξη; Και πώς παραπλανά η εν λόγω διαφήμιση; Τι δηλαδή μας λέει που δεν είναι ακριβώς έτσι; τι διαστρεβλώνει ώστε να μας παραπλανήσει; Εγώ προσωπικά κατάλαβα πολύ καλά για ποια χώρα μιλάει, άσχετα από το πώς την αποκάλεσε. Και αυτοί που πήραν τηλέφωνο!!! Αυτοί να δείτε πόσο καλά κατάλαβαν για ποιά χώρα μιλάει η διαφήμιση. Τα παραπάνω ερωτήματα δυστυχώς δεν τα απάντησε ΤΟ ΒΗΜΑ. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί μερικά τηλέφωνα σε αυτή τη χώρα μπορούν να χειραγωγήσουν την ελευθερία του Τύπου. Ή μήπως τα "τηλέφωνα" ήταν λίγα και καλά;
Και γιατί σε τέτοιες περιπτώσεις δεν λαμβάνεται υπόψη η γνώμη όσων δεν παίρνουν τηλέφωνο;

Αναπόφευκτα πάντως, προβληματισμένος όπως ήμουν, το μάτι μου έπεσε στη μεγάλη (χωρί καμία ένδειξη) διαφήμιση για τη νέα Μεγάλη Εκπαιδευτική Προσφορά για το Αρχαίο Θέατρο.


Τραγωδίες & Κωμωδίες... έλεγε ο υπότιτλος και χαμογέλασα με την τραγική ειρωνεία της θεματικής σύμπτωσης.

Το θέμα σχολιάστηκε φειδωλά και από την Ελευθεροτυπία, η οποία ανέφερε μάλιστα ότι όταν ο εκπρόσωπος της κυβέρνησης ρωτήθηκε για το θέμα απέφυγε να τοποθετηθεί και το χαρακτήρισε θέμα της εφημερίδας. Χμμμ... Το ενδιαφέρον είναι ότι, σύμφωνα με την Ελευθεροτυπία, τα Σκόπια μάλλον θα βρουν τον μπελά τους με τα κίνητρα που δίνουν γιατί στις Βρυξέλλες τα παρομοιάζουν με κρατική επιχορήγηση, μια αμαρτία ασυγχώρητη για το δόγμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Όλα αυτά βέβαια δεν άφησαν ασυγκίνητους τους γείτονές μας. Η μεγάλης κυκλοφορίας εφημερίδα Dnevnik είχε πρωτοσέλιδο για το θέμα αυτό το Σάββατο 17/02/07. Το άρθρο (για το άρθρο κάντε κλικ εδώ (στα σλαβομακεδονικά)... δεν είμαι σίγουρος αν πρόκειται για permanent link) περιέγραφε την σπασμωδική συμπεριφορά της εφημερίδας (την ελληνική φρενίτιδα στο συγκεκριμένο θέμα την γνωρίζουν καλά οι Σλαβομακεδόνες). Σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες μάλιστα (άλλο πάλι και τούτο! ήθελα να ήξερα γιατί δημοσιεύουν ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες... αυτά τους έμαθαν στη σχολή;) κάποιος από το Εμπορικό Τμήμα τέθηκε σε διαθεσιμότητα.


Όσο για το τι ακριβώς μπορεί να συνέβη... Υπάρχουν τουλάχιστον 3 σενάρια:

Α. Το εμπορικό τμήμα δημοσίευσε την διαφήμιση γιατί είχε ανάγκη από τα χρήματα και ήλπιζε ότι θα περάσει στο "ντούκου". (Σε ολόκληρο το φύλλο της 14ης Φεβρουαρίου 2007 υπάρχουν μόνο 4 μετρίου μεγέθους διαφημίσεις και μια μικρή. Υπάρχει μια μεγάλη της ΕΡΤ -ανταποδωτική;- και μια σειρά από διαφημίσεις λαμπρακοεταιρειών... RAM, Vita, in.gr, Travel Plan κλπ κλπ. Ίσως όντως να είχαν ανάγκη από διαφημίσεις).

Β. Η διαφήμιση δημοσιεύθηκε χωρίς να την παρατηρήσει κάποιος ανώτερος στην ιεραρχία και οι κατώτεροι να υπέθεσαν ότι δεν θα πήγαινε κάτι τέτοιο για τύπωμα χωρίς να έχει περάσει από χίλιους ελέγχους.

Γ. Στα σχόλια ενός post στο MediaBlog ο Simos αναφέρει και ένα ενδιαφέρον ενδεχόμενο. Αυτοί που είδαν τη διαφήμιση πριν εκτυπωθεί να είχαν ζήσει στο εξωτερικό όπου κάτι τέτοιο δεν θα ήταν παράξενο.

Σχετικά Links
Για τα επόμενα τρία points ευχαριστώ τον perikli k. που μου τα υπέδειξε (βασικά το πρώτο και κατά συνέπεια βρήκα και τα υπόλοιπα).

Anyway, αυτά βρήκα όσο έψαξα. Τα σχόλια ευπρόσδεκτα. Θα κλείσω κάπου εδώ με κάτι πιο ανάλαφρο.

7 comments:

Periklis K. said...

Πολύ καλή η ανάλυσή σου. Οντως το θέμα δεν παρουσιάστηκε. Βρήκα και κάποια άλλα στοιχεία που ίσως να ήθελες να προσθέσεις

http://www.greekalert.com/2007/02/invest-in-macedonia.html

Εχει την επίσημη παρουσίαση της καμπάνιας

Epikouros said...

Thanks perikli... έχω ήδη προσθέσει το link στο τέλος του post.

Nikolia said...

Απλά να προσθέσω ότι το 1ο σχόλιο που βλέπουμε στο Indymedia είναι από τον Δημήτρη Ψυχογιό, δημοσιογράφο του Βήματος (γνωστός και για την στήλη "Το Δεκαήμερο του Βοκάκιου) και καθηγητή του τμήματος δημοσιογραφίας του Παντειου. (πιθανόν να το κάνανε copy-paste, δεν αναφέρουν την πηγή)..

2ον Επίκουρε, δεν αρχίζουμε και εμείς τις διαφημίσεις από τη Macedonia, μιας και η Μακεδονία δεν έχει λεφτά να δώσει :) άσε που δεν θα δεχόμαστε τηλεφωνήματα (χεχε)

3ον η κα Θώδη δίνει πολιτικό μήνυμα με το τραγούδι; Στο ρεφραίν ακούγεται "Σκόπια-Σκόπια" . Πολύ καλό!!!

πολύ καλό post
keep blogging :)

N.Ago said...

Θεωρώ στρουθοκαμηλισμό, να σκανδαλίζει η λέξη Μακεδονία, όταν ο ίδιος ο πρωθυπουργός, άκουγε το πρώην Καγκελάριο της Γερμανίας ,δίπλα του, να αποκαλεί τη χώρα των Βαλκανίων έτσι, και να μην αντιδρά.
Κι όταν, σχεδόν όλος ο κόσμος, έτσι την αποκαλεί.
Αλλά, αφού δεν τα αντέχει αυτά ο Παπαθεμελης, ο Άνθιμος κι ο Ψωμιαδης, καλό είναι να λείπουν.
Καλή Σαρακοστή!

tsopanis said...

Η κάθε χώρα κάνει το παιχνίδι της στο διπλωματικό επίπεδο. Το όνομα "Μακεδονία" δεν είναι κατοχυρωμένο στην FYROM, οπότε παραβιάζονται διεθνείς συνθήκες συνεχώς.

Τώρα αν η Ελληνική πλευρά πράττει ή όχι ορθά, αυτό είναι άλλο πράγμα και ας το κρίνει ο καθένας μας.

Το συγκεκριμένο θέμα πέρασε στα ψηλά όντως, ενώ η "συγνώμη" της εφημερίδας ,δε ξέρω... δε με πείθει ότι απλά έγινε ένα λάθος...
Δε μιλάμε για καμιά φυλλάδα που τη βγάζουν τα παιδάκια της ΣΤ' Δημοτικού!

Epikouros said...

@nikolia
thanks για καλά λόγια και τη συμπλήρωση.

@n.ago
για τον πρωθυπουργό, που "και αυτός είναι Μακεδόνας", είναι υποκριτικό και διπρόσωπο να το κάνει αυτό, όντως. Για τους υπόλοιπους καραγκιόζηδες δεν έχω να κάνω σχόλια. Θα αναφερθώ σε αυτούς σε κάποιο πιο εύθυμο Post μου. :-)

@tsopanis
Συμφωνώ για τα παιχνίδια... και των μεν και των δε. Όντως δεν έχουν τα Σκόπια κατοχυρωμένο το όνομα αλλά δεν το έχει ούτε η Ελλάδα. Αυτό το απλό πράγμα αδυνατούν να καταλάβουν οι Έλληνες εδώ και 15 και πλέον χρόνια. Προσωπικά έχω πολλούς φίλους στα Σκόπια και προτιμώ να λειτουργώ σκεπτόμενος στο (δια)προσωπικό επίπεδο παρά στο εθνικό/κρατικό. Συνήθως αστειευόμαστε για όλα αυτά.

Όσο για την εφημερίδα, σίγουρα δεν πείθει η απολογία. Είναι απλά αστεία... Άλλωστε από αυτό το κακόγουστο αστείο ξεκίνησα να γράψω αυτό το post.

DCD said...

Σωστός.